De houtgestookte Tønsauna bij jouw accommodatie

Je bent een heerlijk weekje of weekendje weg in eigen land. Daar kun je even extra tot rust komen in de Tønsauna van Welvaere! Hieronder vind je alles dat jij moet weten over het gebruik van de houtgestookte sauna.

  1. De do's en dont's bij het gebruiken van een houtgestookte sauna
  2. De houtkachel stoken
  3. De opwarmtijd en de ideale sauna temperatuur
  4. Hygiëne voordat je in de sauna stapt
  5. Veiligheid in de sauna
  6. De stappen voor een ideale saunagang
  7. Opgieten in de sauna

1. De do's en dont's bij het gebruiken van een houtgestookte sauna

Do’s

  • Douchen. Stap fris en schoon de sauna in.

  • Warm voetenbad. Neem een warm voetenbad voordat je de sauna betreedt, hierdoor kan je de hitte beter verdragen.

  • Max. 15 min. Een saunaronde duurt maximaal 15 minuten, daarna is het tijd om je lichaam af te laten koelen. De saunaronde kan na het afkoelen nogmaals worden herhaald.

  • Opgieten. Op de houtgestookte saunakachel kan je opgieten.

  • Handdoek gebruiken. Voor de hygiëne in de sauna wordt het aangeraden om op een handdoek plaats te nemen.

Don’ts

  • Saunastenen & -kachel aanraken. Zodra de kachel aan wordt gestoken zullen de stenen en de saunakachel heet worden. Voorkom aanrakingen met de saunakachel.
  • Kinderen zonder toezicht. De sauna wordt door middel van vuur in de kachel opgewarmd en hierdoor kan kachel kan heel heet worden. Zorg ervoor dat kinderen zich altijd onder toezicht van volwassenen in de sauna begeven.
  • Langer dan 15 min. Het is belangrijk om je lichaam genoeg rust en vocht te geven en te laten afkoelen na een saunasessie. Ga nooit langer dan 15 minuten in de sauna.
  • Alcohol voor of direct na de sauna. Alcohol kan er voor zorgen dat je je niet goed voelt tijdens of na een saunasessie. We raden je af dit voor of direct nadat je in de sauna gaat te gebruiken.

2. De houtkachel stoken

Je kunt de sauna het beste ongeveer 45 minuten tot een uur voordat je erin gaat aansteken volgens de Zwitserse stookmethode.  Bij de Zwitserse stookmethode laat je het vuur van boven naar beneden branden. Hierdoor ontstaat er minder rook dan op de ‘normale’ manier. Hoe de Zwitserse manier precies werkt, leggen we in deze video uit:

De kachel kun je harder of zachter laten branden door de luchttoevoer verder op of dicht te zetten. De sauna zal via de gelijkmatige warmte van de kachel naar een temperatuur stijgen die jij aangenaam vindt. Is die temperatuur bereikt? Dan stel je de luchttoevoer van de saunakachel zo in, dat het vuurtje rustig blijft doorsudderen.

3. De opwarmtijd en ideale sauna temperatuur 

Het is lastig om een exacte opwarmtijd voor de sauna te geven. De opwarmtijd van de sauna is afhankelijk van veel factoren. Zoals de kachel, de grootte van de saunaruimte en het hout dat gebruikt wordt voor het stoken. De gemiddelde opwarmtijd zal tussen de 25-45 minuten liggen, dit is slechts een indicatie.

Daarnaast is het ook per persoon verschillend wat een fijne sauna temperatuur is. Ervaren saunagangers zullen een sauna van 100 graden heerlijk vinden, voor een beginner kan deze temperatuur op 75 graden liggen.

4. Hygiëne voordat je in de sauna stapt

Hygiëne is in de sauna erg belangrijk. Begin de saunagang altijd met een warme douche. Zo begin je de saunasessie fris en schoon! Ook raden we aan om altijd op een handdoek plaats te nemen, om zo de banken zo schoon mogelijk te houden.

5. Veiligheid in de sauna

Zodra de kachel aan wordt gestoken zullen de stenen en de saunakachel heet worden. Voorkom aanrakingen met de saunakachel. Zorg ervoor dat kinderen zich altijd onder toezicht van volwassenen in de sauna begeven.

Ook is het belangrijk om je lichaam genoeg rust en vocht te geven en te laten afkoelen na een saunasessie. Ga nooit langer dan 15 minuten in de sauna. Je lichaamstemperatuur wordt daardoor te hoog en dit kan gevaarlijk zijn.

6. De stappen voor een ideale saunagang

Een perfecte saunasessie bestaat uit een aantal stappen.

Douchen
Een saunagang begint altijd met een warme douche. Hygiëne is in de sauna erg belangrijk. En zo begin je de saunasessie fris en schoon!

Afdrogen
Om de hete lucht op je huid te kunnen toelaten is het belangrijk dat je jezelf goed afdroogt. Wanneer je nat de sauna in gaat, dan wordt het zweten tegengehouden.

Warm voetenbad (5 tot 10 minuten)
Heel belangrijk is dat je voordat je de sauna in gaat, zo'n vijf tot tien minuten met je voeten in een warm voetenbad gaat. Middels het warme water wordt het bloed in de voeten op een hogere temperatuur gebracht en daarmee het lichaam voorbereid op de sauna. De haarvaten worden via het zenuwstelsel verwijd.

De saunasessie (6 tot 15 minuten)
Leg een handdoek of badlaken op de saunabanken neer. Een saunasessie kan je zowel liggend als zittend doen, net wat je zelf fijn vindt. Het belangrijkste is dat je voeten en billen op gelijke hoogte zitten. Hierdoor warmt je lichaam gelijkmatiger op.

De minimale duur van een saunasessie is 6 minuten. Dit is nodig om alle poriën goed te laten openen zodat al je zweetklieren hun werk kunnen gaan doen. Zou je deze tijd niet afwachten dan, is er een kleine kans op warmtestuwing omdat het lichaam de opgenomen warmte nog niet kan afvoeren.

De maximaal aanbevolen tijd is 15 minuten, waarvan je de laatste 2 minuten zittend doorbrengt. Als je gelegen hebt zou je namelijk duizelig kunnen worden. Door even te gaan zitten kan het lichaam weer aan de verticale houding wennen.

Koud luchtbad (1 tot 5 minuten)
Na het warme luchtbad in de sauna kun je nu heerlijk op je gemak afkoelen in de buitenlucht. Ga even rustig zitten of een stukje lopen.

Koud afspoelen
Als je geen meer in de buurt hebt, kun je eerst een koude douche nemen. Ook wordt de afkoelslang veel gebruikt. Begin bij je rechtervoet en werk dan langzaam omhoog. Nadat al het zweet afgespoeld is kan er een koud dompelbad genomen worden. Het is erg belangrijk dat je goed afkoelt!

Warm voetenbad (5 tot 10 minuten)
Een saunagang eindigt altijd weer met een voetenbad. Op deze manier kan je lichaam weer goed opwarmen na het afkoelen.

Rusten
Voordat je alles kunt herhalen moet je goed uitrusten en vooral goed drinken. In de sauna verlies je namelijk veel vocht en dit moet weer aangevuld worden.

7. Opgieten in de sauna

Als het is toegestaan bij jouw accommodatie en er is een bak met water en een opgietlepel aanwezig, kun je een opgieting doen tijdens de saunasessie. Een Löyly, Aufguss of opgieting is een ritueel waarbij water wordt verrijkt met essentiële oliën en dit wordt met een lepel op de kachel gegoten. Hierna zal de sauna langzaam vullen met geurig stoom. Hiervoor is het niet nodig om te wapperen zoals ze in grote saunacomplexen doen, de stoom verspreidt zich vanzelf geleidelijk. 

nieuwsbrief#2