Mijn filter werkt niet goed, wat kan ik doen?

Er kunnen verschillende redenen zijn voor het niet goed functioneren van het filtersysteem, in sommige gevallen is het eenvoudig op te lossen. 

Wanneer je merkt dat het water viezer wordt, kan het zijn dat de pomp inderdaad niet goed werkt of dat het water al te lang in de hottub zit en de pomp vol met vuil zit. In het laatste het geval, kun je de drukmeter van de pomp checken en de pomp backwashen. Gemiddeld zal je de pomp om de 3-6 weken moeten backwashen.

Hierdoor geeft de filterpomp zichzelf een spoeling. Na de backwash moet je ook de rinse functie gebruiken. Door de backwash wordt de kop van de filterpomp gespoeld en blijft er soms nog wat viezigheid hangen in de kop. De rinse functie spoelt de hele kop. Het kleine glaasje in de kop, is de indicatie of je kan stoppen met rinse. Als dat gevuld is met alleen maar water is de hele kop schoon. Hieronder vind je een instructie over de backwashfunctie:

Om erachter te komen of de filterpomp nog werkt kun je je hand voor de doorvoer houden om te voelen of er druk op staat. 

Filter ontluchten

Het kan zijn dat de filter ontlucht moet worden. Hiervoor moet de deksel boven het groffilter een á twee slagen losser worden gedraaid. Totdat er een heel klein beetje water ontsnapt. Vergeet niet na het ontluchten de deksel weer goed dicht te draaien. Let erop dat je de deksel niet te ver losdraait, dan stroomt het water vanuit de hottub via het filter eruit. 

Als er iets in het filter gezogen is, dan zie je dit door het ontluchten van de filter ook snel genoeg. Dit kan dan ook de reden zijn geweest van het minder goed functioneren van de filter.

Vervangen van het filterglas

Wij raden aan om het  filterglas dat deze pomp gebruikt om het water te filteren eenmaal in eens in de 2 a 3 jaar te vervangen voor een zo’n optimaal mogelijk resultaat. Dit filterglas kun je uiteraard bij ons bestellen. Hieronder vind je een instructie voor het vervangen van het filterglas:

Mochten deze oplossingen geen uitkomst bieden, neem dan telefonisch contact met ons op. Wij helpen je dan graag verder met het oplossen van jouw filterprobleem. Wij zijn te bereiken op 0342-712032 van dinsdag t/m zaterdag gedurende openingstijden.